Školní rok 2022/2023 Bylo nebylo v Monty“ část II. - PŘÍBĚHY Z CELÉHO SVĚTA

Monty Svět

Školní rok 2022/2023 Bylo nebylo v Monty“ část II. - PŘÍBĚHY Z CELÉHO SVĚTA

„Bylo nebylo v Monty“ část II. - PŘÍBĚHY Z CELÉHO SVĚTA

Letošní vzdělávací koncepce bude volně navazovat na téma z loňského školního roku. Pohádky a příběhy jako takové považujeme za nekonečný zdroj inspirace nejen k aktivitám, ale také jako nejvhodnější prostředek k rozvoji dětské osobnosti.

Proč se vlastně tolik soustředíme právě na pohádky?

Příběhy sbližovaly lidi od nepaměti. Zatímco pračlověk sedával se svými druhy v kruhu kolem ohně a vyprávěl si s nimi zážitky z lovu divoké zvěře i sběru bobulí, naše prababičky po večerech možná ve stejném kruhu draly peří a vyprávěly si příběhy. Vždyť pohádky původně nebyly vyprávěním pro děti, ale naopak žánrem pro dospělé, kde se zabíjelo, kradlo a docházelo k dramatickým událostem.

Děti rozvíjí současně v několika oblastech:

PSYCHYKA: Čtení uspokojuje nejdůležitější emoční potřeby dítěte. Čtení podporuje psychický rozvoj dítěte a posiluje jeho sebevědomí. V dnešní roztěkané a uspěchané době čtení navíc uklidňuje a výrazně zlepšuje soustředění. Půlhodinka s knížkou tedy pomůže zejména dětem, které trpí ADHD nebo mají poruchy pozornosti a soustředění. Bez rozdílu schopností všem dětem zlepší paměť a trénuje ji. U malých i větších dětí navíc čtení posiluje samostatné myšlení, a to jak logické, tak kritické.

ZÍSKÁVÁNÍ CENNÝCH ZKUŠENOSTÍ: Čtení dětem otevírá "okno do světa". Příběhy a pohádky dětem zcela přirozeně pomáhají rozlišit mezi dobrem a zlem, ukáží jim, že ne všichni jsou takoví, jak se na první pohled zdají a přibližují tak dětem svět, ve kterém žijí. Děti se do příběhů velmi vciťují a prožívají je spolu s hlavními hrdiny. Získávají tak životní zkušenosti, které pak využívají i ve skutečném životě. Dobře zvolená kniha dokáže pomoci i v případě, že se rodič dostane do situace, kdy neumí dítku něco uspokojivě vysvětlit.

SVOBODA VYJADŘOVÁNÍ: Asi nejzřejmější výhodou čtení je rozvoj jazyka, slovní zásoby a svobody ve vyjadřování. Tam, kde jsou hranice naší slovní zásoby, končí totiž i hranice našeho světa. Díky knihám si bude vaše dítko neustále rozšiřovat slovník, třeba o slova, která se běžně nepoužívají, ale jednou se mu můžou hodit.

FANTAZIE: Na čtení je nejkrásnější to, že příběh je jen a jen váš. Odehrává se totiž u každého úplně jinak podle bujnosti fantazie. I když knihu přečte tisíc čtenářů, každý ji prožívá jinak. Je to vlastně tisíc samostatných příběhů. Kniha je totiž pro každého z nás jedinečným prožitkem.

VZTAH K TEXTU A PŘÍPRAVA NA ŠKOLNÍ DOCHÁZKU: Pravidelné čtení pohádek dítěti velmi usnadní přechod ze školky do první třídy. Bude mít kladný vztah ke slovům a textům, takže i když mu čtení a psaní nepůjdou zrovna od ruky, nezíská ke škole od prvního dne v lavici negativní vztah. Čtení mu naopak poskytne spoustu užitečných všeobecných znalostí a velký rozhled, proto bude mít často ruku nahoře a zažije pocit úspěchu.


 

Cílem našeho vzdělávacího programu je rozvíjet v dětech výše zmíněné.  Tím, že letos budeme putovat s pohádkami po celém světě, rozšíříme jejich vědomosti ještě o znalosti o jiných kulturách, zvycích, rozdílném pohledu na svět atp.

Naším obecným cílem je však v dětech vytvářet pocit, že jsme tu jeden pro druhého. Že se ve chvílích, kdy se cítí nejisté, mají na koho obrátit, že jim druhý (dospělý, kamarád) podá pomocnou ruku. A zároveň i v nich samých vytvářet otevřenost, připravenost nabídnout svou pomoc a srdíčko tomu, kdo potřebuje, že jsme tu jeden pro druhého – spolu – ve chvílích pohody, společně sdílené radosti, ale i ve chvílích nezdaru, smutku, nepohody, se kterou zde nikdo nezůstává sám, že se mohou svobodně vyjádřit přes umění a kresbu.